Jak wykreślić stare, obciążające wpisy z księgi wieczystej, nie znając osób uprawnionych?
Księgi wieczyste zawierają najważniejsze informacje na temat stanu prawnego właścicieli oraz ewentualnych obciążeń na konkretnych nieruchomościach. Wszystkie ważne zmiany ich dotyczące są odnotowywane w tychże księgach. Co zrobić, jeśli nieruchomość jest obciążona starymi wpisami uniemożliwiającymi swobodny obrót nieruchomością, a osoby uprawnione są nieznane lub już ich nie ma? Koniecznie przeczytaj poniższy artykuł, by dowiedzieć się, co można zrobić w takiej sytuacji.
W jaki sposób można wykreślić stare wpisy z księgi wieczystej?
Dotarcie do właściciela nieruchomości uwzględnionego w księdze wieczystej nie zawsze jest możliwe. Szczególnie dotyczy to starych wpisów z połowy ubiegłego wieku. Często zdarza się, że wymienione w nich banki z tego okresu już po prostu nie istnieją. W takiej sytuacji warto skorzystać z usług radcy prawnego nieruchomości, który w sposób fachowy i kompleksowy zajmie się całą procedurą. Wykreślenie wpisu z ksiąg wymaga bowiem złożenia stosowanych zaświadczeń do Banku Gospodarstwa Krajowego lub udowodnienia przed sądem, że hipoteka wygasła. W tej sytuacji pomoc prawna jest bezcenna i niezbędna, a często stanowi jedyną drogę do wykreślenia obciążających wpisów z ksiąg wieczystych.
Co trzeba zrobić, by Bank Gospodarstwa Krajowego zezwolił na wykreślenie hipoteki z ksiąg wieczystych?
Aby Bank Gospodarstwa Krajowego wydał zgodę na wykreślenie obciążających wpisów z ksiąg wieczystych, należy najpierw w nim złożyć odpowiedni wniosek. Może tego dokonać osoba ujęta w księdze wieczystej jako właściciel nieruchomości. Jeżeli wniosek składa ktoś inny, to powinien on przedstawić dokument, który potwierdza jego prawo do uzyskania danego oświadczenia. Może to być postanowienie sądowe o otrzymaniu spadku, pełnomocnictwo z podpisem notarialnym.